به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، معظم له طی سخنانی در ادامه سلسله جلسات دروس اخلاق در ماه مبارک رمضان با عنوان فضيلت‌هاي فراموش شده، با اشاره به فراموش شدن فضيلت انتظار فرج در عصر حاضر، تأکيد کردند: جامعه‌اي که آلوده به فساد اخلاقي است و مردم آن حتّي در جشن‌هاي مهدوي، مرتکب گناهاني نظير اختلاط بين زن و مرد و نگاه‌هاي آلوده مي‌شوند، و جامعه‌اي که افراد آن مبتلا به گناهان بزرگي همچون دروغ، غيبت، تهمت، تظاهر و ريا بوده و نه تنها حاضر به نثار اموال و اولاد خويش در راه اسلام نيستند، بلکه در پرداخت خمس و زکات و ديون واجب مالي نيز کوتاهي مي‌نمايند، نمي‌تواند ادعاي تشيّع کند و «انتظار فرج» در چنين اجتماعي، يک فضيلت فراموش شده است.

ايشان افزودند: هر زماني که جامعه رنگ تقوا به خود بگيرد و مردم علاوه بر اجتناب از گناه و مداومت به انجام همه واجبات، قانون مواسات را در بين خود حاکم سازند و از همديگر دستگيري نمايند، قاعده لطف پروردگار متعال اقتضاء مي‌کند که فرج حاصل شده و حضرت ولي عصر«ارواحنافداه» ظهور فرمايند.

مقصود از انتظار فرج

حضرت آیت الله مظاهری همچنین خاطر نشان کردند: مقصود از انتظار فرج، انتظار براي برافراشته شدن پرچم اسلام که همان پرچم عدالت و حقيقت است، در سراسر عالم، به‌دست شيعيان راستين و به رهبري حضرت ولي عصر«ارواحنافداه» است و چنين انتظاري که از والاترين ثواب‌ها برخوردار است، با تلاش و کوشش منتظران حقيقت مي‌يابد.

معظّم‌له با اشاره به اينکه انتظار فرج، منحصر در علاقه‌مندي به ظهور حضرت بقيّة الله الاعظم نيست، افزودند: بديهي است که همه آدميان ـ با هر دين و مذهبي‌ـ وقتي بدانند با امر فرج، عدالت اجتماعي سرتاسر جهان را فرا مي‌گيرد و دنيا از هرگونه ظلم، غمّ، غصّه و اضطراب عاري مي‌شود، به آن علاقه‌مند مي‌شوند؛ ولي اين علاقه‌مندي که براي کفّار نيز ممکن است رخ دهد، کافي نيست و انتظار فرج حقيقي محتاج تحقق سه رکن «اعتقاد»،‌ «شعار» و «عمل» است.

آمادگی عملی برای ظهور دیده نمی شود

ایشان ضمن تبيين سه رکن «اعتقاد»،‌ «شعار» و «عمل» در مسأله انتظار فرج، تصريح کردند: جامعه فعلي از لحاظ اعتقاد به مباني تشيّع و نيز از حيث تعظيم شعائر از طريق برگزاري جشن‌ها در اعياد و يا برگزاري مراسم عزاداري و نظائر آن، وضعيّت نسبتاً مطلوبي دارد، امّا متأسّفانه آمادگي عملي براي ظهور حضرت ولي عصر«ارواحنافداه» در جامعه ديده نمي‌شود.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: کسي مي‌تواند مدّعي انتظار فرج و آمادگي عملي ظهور منجي شود که توانسته باشد با کسب تقوا، يعني انجام واجبات و اجتناب از محرّمات، رضايت امام زمان«ارواحنافداه» را تحصيل نمايد و علاوه بر آن، حاضر باشد تمام تعلّقات مادي خويش را در راه اسلام و جهان شمولي اين دين مبين فدا کند.

دلایل اساسی تاخیر در ظهور

حضرت آيت الله مظاهري با تشريح علل اساسي تأخير ظهور، تصريح کردند: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در ابتداي زمان حاکميّت جمهوري اسلامي در ايران، جامعه به صورت يک پارچه آماده ظهور شد و در آن زمان، احساس مي‌شد که ظهور نزديک است. امّا پس از مدّتي با رخنه سه فساد اخلاقي، اداري و اقتصادي در بدنه جمهوري اسلامي و در بين مردم، زمينه ظهور حضرت ولي عصر «ارواحنافداه» از بين رفت.

معظّم‌له ادامه دادند: حضرت بقيّة الله الاعظم «ارواحنافداه» براي اصلاح جهان نياز به ياراني صالح دارند، همچنان که براي برقراري عدالت اجتماعي، افرادي عادل، متّقي و حقيقت‌خواه، بايد به ياري ايشان بشتابند و بديهي است که با کساني که خود، مفسد و ظالم و حقيقت ستيز هستند، اطلاح عالم و بسط عدالت و گسترش حقيقت، امکان‌پذير نيست. و از اين رو تا زماني که منتظران فرج، صالح، متّقي و عادل نشوند، ظهور آن حضرت تحقّق نخواهد يافت.

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین با تفسير آيه 55 سوره نور که به آيه «وَعد» مشهور است، خلافت و تمکّن شيعه در سراسر جهان را طبق وعده خداوند متعال امري قطعي دانسته و تصريح کردند: خداي تعالي با بيان نوراني «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات‏»، ايمان و تقوا را به عنوان زير بنا و روبنا، دو شرط اساسي براي دستيابي شيعيان به حکومت جهاني و برقراري عدالت و امنيّت اجتماعي توسط آنان بر مي‌شمرد و تأکيد مي‌فرمايد که حضور شيعيان در حکومت سرتاسري اهل بيت«عليهم‌السّلام» که عاري از ظلم، تبعيض، فساد، فقر، اضطراب و ناامني است، نياز به لياقت و زمينه‌سازي دارد و با زيربناي ايمان و روبناي تقوا حاصل مي‌گردد.

ویژگی های جامعه لایق میزبانی اهل بیت (ع)

معظّم‌له افزودند: جامعه‌اي لايق ميزباني از حکومت جهاني اهل بيت«عليهم‌السّلام» است که افراد آن با هم متّحد باشند و با غيبت، تهمت، شايعه و اهانت، به دشمني با يکديگر نپردازند تا بتوانند با اتّحاد و يکپارچگي، حکومت حضرت ولي عصر«ارواحنافداه» را اداره نمايند.

حضرت آيت الله مظاهري با تفسير آيه شريفه «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»، شيعيان حقيقي و افراد صالح و شايسته را وارث کره زمين برشمرده و افزودند: شيعيان راستين که به صورت توأمان به قرآن و عترت تمسّک مي‌جويند و به ‌خصوص از نظر عملي، به دستورات انسان‌ساز قرآن کريم توجّه کرده و پيرو اهل بيت«عليهم‌السّلام» هستند و در حدّ توان، کردار و گفتار خود را به اعمال اهل بيت«عليهم‌السّلام» شبيه مي‌سازند، وارثان و تمکّن‌يافتگان آينده جهاني خواهند بود.

ایشان ادامه دادند: کسي که خود را شريک غم و اندوه ديگران نمي‌داند و با وجود مشکلات فراوان معيشتي و

معضلات اجتماعي و ناهنجاري‌هاي روحي و اخلاقي در وضع کنوني، باخودخواهي به فکر زندگي خود و اطرافيان خود است، افکار و اعمال او به اهل بيت عصمت و طهارت«عليهم‌السّلام» شباهتي ندارد و در زمره شيعيان اميرالمؤمنين«‌عليه‌السّلام» محسوب نمي‌شود.

لزوم اهتمام دولت به حل مشکلات اقتصادی

معظّم‌له در بخش دیگری از سخنان خود با تأکيد فراوان بر ضرورت تلاش دولت و ملّت براي رفع مشکلات اقتصادي و معضلات معيشتي مردم، همگان را در اين زمينه مسئول دانسته و افزودند: مردم از نظر معيشتي در تنگناهاي فراواني قرار دارند و بدون شک در بسياري از موارد، محتاج نان شب و مايحتاج اوليّه زندگي هستند، ازدواج جوانان با موانع فراواني مواجه است و مفاسد متعدّدي را به همراه دارد و بي‌کاري‌هاي گسترده، مايه گسترش فساد و جرم شده است و طبعاً اين جامعه با اين معضلات، آماده و مهيّاي ظهور نيست.

بسیاری از معضلات حل می شود اگر...

ايشان ادامه دادند: اگر در جامعه، قانون مواسات و روحيه تعاون و ديگر گرايي، جايگزين خودخواهي، خودمحوري و تجمّل گرايي شود و مسئولان به‌جاي دعواهاي سياسي و کارهاي شعاري، به مشکلات اقتصادي مردم به نحو صحيح رسيدگي کنند، بسياري از معضلات معيشتي به سرعت برطرف خواهد شد و در اين صورت، انتظار فرج، معناي ديگري مي‌يابد و نسل جوان، از روي سرخوردگي و نااميدي به موضوع انتظار فرج نگاه نخواهد کرد.

حضرت آيت‌الله مظاهري با تأکيد بر ضرورت خدمت رساني هرچه بيشتر به مردم، به عنوان يکي از وظايف اصلي دولت و مسئولان کشور، خاطر نشان ساختند: اگر به مردم خدمت نمي‌کنيد و به رفع معضلات معيشتي آنان نمي‌پردازيد، لااقل مردم را تحقير نکنيد و در کارهاي آنان مانع ايجاد نکنيد. 

نگاهی به برخی از برکات عصر ظهور

معظم‌له در بخش ديگري از سخنان خود به بازگويي برخي از برکات عصر ظهور پرداخته و خاطرنشان کردند:  امام زمان«ارواحنا فداه»با معجزه و خرق عادت، بر کره زمين مسلّط شده و حکومت جهاني تشکيل خواهند داد، اما در اداره حکومت عادلانه خويش از معجزه و خرق عادت بهره نمي‌گيرند، بلکه با اجراي دقيق احکام و قوانين جامع و مترقّي اسلام، حکومت قرآني تشکيل مي‌دهند و همه معضلات اقتصادي، معيشتي و اخلاقي جهان را رفع کرده و امنيّت ظاهري و باطني و زندگي عاري از فقر، عزوبت، غم، غصه، نگراني، دلهره و اضطراب براي همه جهانيان به ارمغان مي‌آورند.

ایشان اضافه کردند: حضرت وليّ‌عصر«ارواحنافداه» نه در تصرّف کره زمين و نه در اداره حکومت، از جنگ، خونريزي، قتل عام، بمب اتم و سلاح‌هاي کشتار جمعي و روش‌هاي سياست بازانه بهره نمي‌گيرند.

این مرجع تقلید همچنین افزودند: برخي روايات جعلي و نادرست در طول تاريخ به تحريف ظهور و حوادث مربوط به آن پرداخته‌اند و چهره متفاوت و نادرستي از شيعيان و حضرت وليّ‌عصر«ارواحنافداه» معرّفي نموده‌اند که شيعيان در اين خصوص بايد به جعلي بودن اين‌گونه روايات توجّه داشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا